Kommunen fattar beslut om en mängd frågor som påverkar ditt vardagsliv, till exempel om ditt barns förskola och skola, hur ditt bostadsområde ska utvecklas eller hur gator, torg och parker ska utformas.
Det finns två olika typer av överklaganden:
- Överklaganden enligt kommunallagen – laglighetsprövning
- Överklaganden enligt speciallagstiftning – förvaltningsbesvär
Ett beslut överklagas skriftligen och klaganden ska ange vilket beslut som överklagas och de omständigheter som överklagandet grundas på.
Laglighetsprövning
Du som är folkbokförd i kommunen eller du som äger en fastighet i kommunen kan göra en laglighetsprövning. Laglighetsprövning gäller framför allt när du ska överklaga beslut som är fattade av kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och nämnder. Du som överklagar ett beslut behöver inte vara personligen berörd av beslutet. Det kostar inget för dig att överklaga.
Lämna in din överklagan inom tre veckor
När beslutet är justerat och publicerat på kommunens digitala anslagstavla kan du överklaga det. Från den dag då beslutet offentliggjorts på anslagstavlan har du tre veckor på dig att överklaga beslutet. Tiden för överklagande av en gemensam nämnds beslut räknas från det att tillkännagivandet skett på anslagstavlorna i samtliga samverkande kommuner.
Överklaga skriftligt
Om du vill överklaga ett beslut ska du göra det skriftligt. Du måste tydligt ange vilket beslut som din överklagan gäller. Du ska även ange skälet till varför du anser att beslutet är felaktigt. Det är viktigt att du anger vilka omständigheter eller grunder du stödjer din överklagan på inom tiden för överklagan. Domstolen prövar inte omständigheter som du framställer efter att tiden för överklagan löpt ut.
Skicka din överklagan till Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten i Stockholm
115 76 Stockholm
Så här går prövningen till
Det är förvaltningsrätten som tar hand om din överklagan. Förvaltningsrätten upphäver kommunens beslut om den kommer fram till att:
- beslutet inte har kommit till på lagligt sätt,
- beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen,
- det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det, eller
- beslutet annars strider mot lag eller annan författning.
Förvaltningsrätten kan endast upphäva beslutet, den kan inte komma fram till ett annat beslut. Effekten av ett upphävande är att det inte finns något beslut i ärendet längre. Har kommunen verkställt ett beslut som sedan upphävs är kommunen skyldig att så långt det är möjligt återställa det som gjorts.
Läs mer om laglighetsprövning
Reglerna om laglighetsprövning framgår av kommunallagen.
Kommunallagen kapitel 13 om laglighetsprövning
Förvaltningsbesvär
Ett beslut får överklagas av den som beslutet angår. Både enskilda privatpersoner och företag kan överklaga ett beslut enligt bestämmelserna om förvaltningsbesvär.
Typiska exempel på beslut som överklagas med stöd av bestämmelserna om förvaltningsbesvär är socialnämndens beslut om bistånd och bygglovs- och tillsynsnämndens beslut om bygglov. Kommunen är skyldig att informera dig om hur ett beslut överklagas, detta kallas för besvärshänvisning.
Det kostar ingenting för dig som överklagar. Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar.
Överklaga skriftligt inom tre veckor
Du har tre veckor på dig att överklaga, från den dag då du fått ta del av beslutet. I din överklagan ska du ange vilket beslut du överklagar, hur du vill få beslutet ändrat och vad du vill att domstolen ska känna till och ta hänsyn till vid sin prövning. Du bör även uppge de bevis du vill åberopa och vad du vill styrka med varje enskilt bevis.
Överklagandet ska dessutom innehålla:
- person- eller organisationsnummer
- postadress och adress till din arbetsplats
- telefonnummer till bostaden och arbetsplatsen samt
- mobiltelefonnummer (med undantag för nummer som avser ett hemligt mobilabonnemang som behöver uppges endast om rätten begär det)
- e-postadress, och
- annat som har betydelse för att domstolen ska kunna nå dig.
Skicka din överklagan till den myndighet som har fattat beslutet
Titta i besvärshänvisningen som ska finnas i anslutning till beslutet - där står det vilken myndighet som har fattat beslutet. Om det är Huddinge kommun, skicka överklagan till:
Huddinge kommun
141 85 Huddinge
Läs mer om förvaltningsbesvär
Reglerna om förvaltningsbesvär finns i gällande lagstiftning. Av speciallagarna framgår vilka beslut som går att överklaga.
Förvaltningslagen
Socialtjänstlagen
Plan- och bygglagen
Uppdaterad 2 maj 2023
Tack för att du återkopplar till oss!