Förskolan Riddarborgen

Riddarborgen är en fristående förskola i Skogås som drivs av Pysslingen förskolor.

Om oss

Förskolan Riddarborgen är en mindre förskola med fem avdelningar som ligger i Skogås centrum med närhet till flera parker och skogsområden. Riddarborgen är en Reggio Emilia-inspirerad förskola där barns fantasi ligger till grund för utbildningen. Utforskande, reflektion och delaktighet är viktiga hörnstenar i vårt arbete.

Förskolan leds av ett ledningsteam som består av tre olika funktioner, rektor, biträdande rektor och intendent. Detta skapar goda förutsättningar för att förskolan håller hög kvalitet, allt för ditt barns bästa.

Vi delar alltid upp barnen i mindre grupper under större delen av dagen och erbjuder stimulerande lärmiljöer både ute och inne där barnen kan mötas, leka och utforska tillsammans med inspirerande och engagerade pedagoger. I samarbete med er vill vi främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar.

Varmt välkommen till oss!

Öppettider

Vi anpassar våra öppettider utifrån barnens vistelsetid inom tidsintervallet 06.30–18.00.

Så här arbetar vi - våra inriktningar

Trygghet och resiliens

På våra förskolor lägger vi stor vikt i början på varje läsår på att etablera en trygghet i gruppen, vare sig man är helt ny på förskolan, ny på sin avdelning eller lite ovan efter en ledig sommar.  I detta arbete ingår ett fokus på att hjälpa barnen att förstå, hantera och reglera sina känslor.  Vi ser detta som basen för våra barn att må bra och utvecklas som lärande individer.

Språkutveckling

Tillsammans med en grundtrygghet är språket basen för barnens utveckling och lust att leka och lära. På vår förskola erbjuder vi skriftspråksvänliga miljöer och arbetar varje dag med barnens språk och språklig medvetenhet med stöd av Pysslingens Språkstrategi.

Högläsning sker dagligen i små grupper och vi använder även Före Bornholmsmodellen, som ger mycket inspiration för lekfulla språksamlingar i förskolan.  

Digital kompetens

Digital kompetens är i grunden en demokratifråga.  Under sin tid på vår förskola vill vi ge barnen förutsättningar att lära sig förstå den digitalisering de möter i vardagen. Vi vill ge dem verktyg för att skapa och konstruera, utforska, kommunicera samt dokumentera med olika digitala tekniker samt att utveckla ett källkritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik.  Med stöd av Pysslingens digitaliseringsstrategi säkerställer vi att barnen på sikt kan delta aktivt i vårt digitala samhälle genom att använda sin röst.   På alla våra förskolor har vi en IKT pilot som deltar i både externa och interna fortbildningsinsatser och lotsar kollegorna vidare.

Föräldrasamverkan

Samverkan med hemmen är en viktig del i förskolans utbildning och betyder mycket för barnens trygghet på förskolan. Vi startar med en individanpassad introduktion där vårdnadshavarna är delaktiga. Detta ger vårdnadshavarna en tydlig insyn i utbildning.

Vi erbjuder olika forum för vårdnadshavarna för att ta del av barnens trivsel på förskolan samt om dess utveckling och förändrat kunnande.

Mitt Pysslingen

Mitt Pysslingen är ett verktyg för kommunikation och dokumentation. Du som vårdnadshavare kommer genom verktyget att enkelt kunna ta del av vad som sker hos oss på dagarna och fånga upp ditt barns tankar och reflektioner hemma. Våra pedagoger får i sin tur underlag för reflektion, analys, uppföljning och utvärdering som en del i sitt systematiska kvalitetsarbete.

Årlig kundundersökning (NKI – NöjdKundIndex)

Två gånger per år får föräldrar svara på enkäter om förskolan och dess verksamhet. En enkät från Huddinge kommun och en från Pysslingen. Resultatet från enkäterna är någonting som vi analyserar och arbetar med under hela verksamhetsåret för att ständigt arbeta mot utveckling och hög kvalitet på vår förskola.

Kontakta oss

Telefon

Besöksadress

Ledning

Uppdaterad 9 april 2025