Cykla hela vintern med servad cykel och dubb

Serva cykeln, byt till dubbdäck, glöm inte lyse och ha gärna reflexer. Mer än så behövs inte för att cykla hela vintern. – Jo, använd hjälm, även om du inte gör det annars, säger Kristin och Mika Morén på Moréns cykel i Huddinge.

 
Kedja och nav ska hållas rena från smuts. "Diskborste och ljummet vatten med såpa fungerar bra för att få bort smutsen", säger Mika Morén.

Kristin och Mika är sanna cykelentusiaster.

– Vi cyklar till och med på semestern, säger Kristin.

Som vana cyklister vet de att det är väl använd tid och pengar att se över sin cykel regelbundet.

– Smuts sliter och cyklar du på vintern där det är saltat sliter det extra, så för att undvika skador är det bra att hålla framförallt kedja och nav rena och kolla bromsklossarna.
Att kedja och bromsar fungerar är viktigt för att ha en säker cykel.

– Tänk också på att använda alla växlar för att undvika att de ärgar ihop och byt vajrar med jämna mellanrum så de behåller sin funktion, säger Mika.

En idé kolla lite extra

I år, när vissa sträckor i Huddinge ska sopsaltas, kan det vara idé att kolla cykeln lite extra.

– Sopsaltning är jättebra för människor men inte så bra för
cykeln om man inte håller efter. Rengöring är a och o för att hålla sin cykel i trim, säger Mika och tipsar om att det finns färdiga rengöringskit med svamp, borste och olja att köpa.

– Du kan också använda en hink med ljummet vatten, såpa och en vanlig diskborste för att göra rent kedjan innan du oljar in den. 

Det är viktigt att olja kedjan men utan rengöring blir det till slut ett tjockt lager av gegga istället för 

olja. Det sliter på kedjan som töjs ut och slits.

För den som cyklar vintertid är dubbdäck i princip ett måste.

– De funkar jättebra, gummit i dubbdäck tål också kylan bättre.
Cyklar du med dubb är det först när du kliver av som du märker hur halt det faktiskt är, säger Kristin.

Det finns ett stort utbud av dubbdäck med varierat antal dubb.
Dubb gör det lite tyngre att trampa vilket du kan tänka på när du funderar på hur många dubb som behövs.

Cykla hela vintern med servad cykel och dubb

– Den som har elcykel tycker jag ska välja 240 dubb. Med elcykel ger dubben inte samma motstånd som för den som trampar utan el och det går att komma upp i högre
hastigheter och då blir det säkrare med fler dubb. Annars är det en kostnadsfråga hur många dubb som väljs, säger Mika.

Även om det är lag på att ha lyse så är det många som slarvar, det vet Kristin och Mika av egen erfarenhet.

– Under den mörka årstiden kan det bli otäcka möten med svartklädda människor på svarta cyklar utan lyse. Reflexväst gör att man syns bra, det finns också däck med reflexer. Men framförallt ska man ha lyse!

Med en servad cykel och dubbdäck är det inga problem att cykla på vintern menar Kristin och Mika.

– Det går lite långsammare, att trampa till exempel en halvmil
känns tyngre på vintern. Men har man inte bråttom är det ett jättehärligt sätt att få gratis motion!

 
 
Mika och Kristin Morén är vana cyklister och vet att det är väl använd tid och pengar att se över sin cykel regelbundet.

Läs mer om vintercykling i Huddinge

Så arbetar Huddinge med sopsaltning

Uppdaterad 21 januari 2019

Var informationen till din hjälp?