Pedagogiska plattformen
Den pedagogiska plattformen är framtagen av Huddinge kommun. Syftet med den pedagogiska plattformen är att den ska bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i verksamheten. Den ska tydligt ange vad som förväntas av pedagoger och pedagogiska ledare som arbetar i Huddinge.
Plattformen är gemensam för alla skolformer och förmedlar grundläggande förhållningssätt som varje barn och elev ska möta i Huddinges förskolor och skolor varje dag. Den pedagogiska plattformen består av tre delar: Professionell pedagog, Professionell skolledare och Stödjande lärmiljö.
Professionell pedagog
En professionell pedagog utövar ett pedagogiskt ledarskap, bedriver god undervisning samt deltar i ett kollegialt lärande.
Pedagogiskt ledarskap innebär att pedagogen:
-
Bygger förtroende och respektfulla relationer
-
Är tydlig ledare bland barn och elever,
-
Har höga förväntningar – alla kan nå framgång
-
Har kommunikativ kompetens
-
Är medveten om sin egen påverkan på barns och elevers utveckling och lärande.
God undervisning innebär att pedagogen:
-
Klargör mål och kriterier för undervisningen
-
Äger didaktisk förmåga – med goda ämneskunskaper i botten
-
Följer upp undervisningens kvalitet och ger feedback till barn och elever för att de ska utvecklas maximalt
-
Använder varierade arbetssätt
-
Utgår från varje barns och elevs tänkande och kunnande
-
Har insikt om och förståelse för hur barn och elever lyckas med sitt lärande
-
Har förmåga att utveckla sin egen undervisning och gör mångsidiga insatser för barn och elever i behov av särskilt stöd
Kollegialt lärande innebär att pedagogen:
-
Samarbetar med kollegor
-
Har förmåga till analys och reflektion
Professionell skolledare
En professionell skolledare har ett pedagogiskt och strategiskt ledarskap.
Pedagogiskt ledarskap innebär att skolledaren:
-
Har ett undervisningsnära ledarskap
-
Följer upp undervisningens kvalitet och ger feedback till pedagogerna för att barn och elever ska utvecklas maximalt
-
Lyfter fram goda exempel i syfte att höja undervisningens kvalitet, uttrycker höga förväntningar och ställer höga krav
-
Är medveten om sin egen påverkan på verksamhetens kultur och kvalitet
Strategiskt ledarskap innebär att skolledaren:
-
Tar ansvar för resultaten och leder arbetet för ökad måluppfyllelse
-
Har analytisk och kommunikativ kompetens
-
Ser till att verksamheten är ordnad och strukturerad
-
Äger ett normkritiskt förhållningssätt
Stödjande lärmiljö
En stödjande lärmiljö utgörs av en god pedagogisk och social miljö.
Pedagogisk miljö:
-
Utmärks av en stödjande, utmanande och stimulerande fysisk miljö
-
Möjliggör arbetssätt som följer och använder omvärld, omvärldsförändring och teknikutveckling i undervisningen
-
Inbjuder till kreativa och motiverande arbetsformer
Social miljö:
-
Utmärks av arbetsmiljö och förhållningssätt som visar på tolerans och respekt för medmänniskor
-
Präglas av förtroendefullt klimat mellan lärare och barn/elev och mellan barn/elev och barn/elev
-
Stöds av gemensamma sociala spelregler samt ordning och reda utan förtryck
-
Utgår från barns/elevers delaktighet som en naturlig del av all verksamhet
Uppdaterad 12 juni 2021