Förskoleklass

På Visättraskolan har vi två förskoleklasser, FA & FB. I båda klasserna leds den dagliga verksamheten av erfarna och legitimerade lärare.

• Att gå i förskoleklass är obligatoriskt.
  • Förskoleklassen har en egen läroplan.
  • Förskoleklassernas verksamhet startar 08.10.
  • Förskoleklassernas verksamhet slutar 13.10.
  • Vi startar den dagliga verksamheten utomhus på skolgården varje morgon, så kläder efter väder.
  • Vi arbetar tematiskt - exempel på teman är Gyllene regeln, En resa genom naturen och Sagornas magiska värld.
  • Vi kartlägger språklig medvetenhet och matematiskt tänkande i förskoleklass.I matematiken använder vi oss ut av Koll på matematiken.
  • Vi använder material som, Tänka, resonera och räkna, Lyckostjärnan, Bee-Bot (programmering) och våra elever har tillgång till iPads.
  • I varje klass arbetar två legitimerade lärare och en klassresurs som följer med barnen till fritidshemmet efter skoldagens slut.
  • Förskoleklasserna har egen lunchtid, och egen rasttid. Det är ett sätt för oss att skapa en lugn och trygg miljö för de allra yngsta.
  • Förskoleklasserna delar med sig av det dagliga arbetet i klassernas veckobrev som publiceras i lärportalen Unikum.

Uppdaterad 21 augusti 2023